A Daseinsanalyse of Barraqué and Zimmermann works

How can one track morbid consciousness in the music of Jean Barraqué and Bernd Alois Zimmermann? By analyzing their works, we do not aim at doing a psychoanalysis of the musician, nor offering a psychiatric reading of their music (by establishing a diagnosis and making musical analysis and clinical analysis indivisible). We rather aim at describing their world—its temporality and its spatiality, as well as their characteristic ways to radiate language and silence. This is done by establishing resonances between biographical leitmotivs and experience, as well as their aesthetics and philosophy of art, in line with Daseinsanalyse. This project is nurtured by a philological endeavor, ie the critical edition of unpublished youth works by Jean Barraqué for Bärenreiter (Laurent Feneyrou, Michael Töpel, Aurélien Maestracci et Frédéric Durieux, eds.).

References of publications and interventions

Barraqué

Laurent Feneyrou, « …les fertilités prendront le visage du destin… Michel Foucault et Jean Barraqué » (Frédéric Gros, Philippe Artières, Jean-François Bert et Judith Revel, éds.), Foucault, Paris, L’Herne, 2011, p. 268-270.

Laurent Feneyrou, « Parcours de l’œuvre [de J. Barraqué] », B.R.A.H.M.S. - Base de documentation sur la musique contemporaine, Paris, Ircam, 2012.

Laurent Feneyrou, « Une analytique de Debussy. "De l’aube à midi sur la mer" selon Jean Barraqué », Regards sur Debussy (Myriam Chimènes et Alexandre Lederich, éds.), Paris, Fayard, 2013, p. 383-398.

Jean Barraqué, Sonate pour violon seul (Laurent Feneyrou, éd.), Kassel, Bärenreiter BA 9374 (2009).

Jean Barraqué, Ecce videmus eum (Laurent Feneyrou, éd.), Kassel, Bärenreiter BA 11017 (2011).

Jean Barraqué, La nature s’est prise aux filets de ta vie (Laurent Feneyrou, éd.), Kassel, Bärenreiter BA 11103 (2011).

Jean Barraqué, Trois Mélodies (Laurent Feneyrou, éd.), Kassel, Bärenreiter BA 11107 (2012).

Laurent Feneyrou, « Sérialismes de l’inachèvement. Autour de Jean Barraqué », Théories de la composition musicale au xxe siècle (Nicolas Donin et Laurent Feneyrou, éds.), Lyon, Symétrie, 2013, p. 887-908.

Jean Barraqué, Neuf Mélodies de jeunesse (Laurent Feneyrou, éd.), Kassel, Bärenreiter BA 11035 (2013).

Laurent Feneyrou, « Un roman d’apprentissage : les mélodies de jeunesse de Jean Barraqué », Revue de musicologie, 100/1 (2014), p. 99-136.

Laurent Feneyrou, « Séries en série. Jean Barraqué, à l’aune de Gilles Deleuze et de Michel Foucault (et Pierre Boulez non loin de là) », Gilles Deleuze. La pensée-musique (Pascale Criton et Jean-Marc Chouvel, éds.), Paris, CDMC, 2015, p. 15-28.

Laurent Feneyrou, « Zwischen den Künsten », Neue Zeitschrift für Musik, 6 (2017), p. 8-21.

Jean Barraqué, Melos (Frédéric Durieux, Laurent Feneyrou et Aurélien Maestracci, éds.), Kassel, Bärenreiter, BA 11119 (2017).

Jean Barraqué, Musique de scène (Laurent Feneyrou, éd.), Kassel, Bärenreiter, BA 11161 (2017).

Laurent Feneyrou, « Jean Barraqué. Chemins vers le sérialisme », De la Libération au Domaine musical. Dix ans de musique en France (1944-1954) (Laurent Feneyrou et Alain Poirier, éds.), Paris, Vrin, 2018, p. 380-390.

Laurent Feneyrou, « Où la fugue mûrit, sur les noires clefs de sol », Dissonance, 141 (2018), p. 15-20.

Jean Barraqué, La Nostalgie d’Arabella (Laurent Feneyrou et Aurélien Maestracci, éds.), Kassel, Bärenreiter (en cours de publication).

Laurent Feneyrou, « Une archéologie des séries proliférantes. Jean Barraqué et l’idée sérielle » (à paraître).

Zimmermann

Séminaire « Création musicale, histoire et trauma : autour du Requiem pour un jeune poète de Bernd Alois Zimmermann » : les 7 et 21 mars 2009 de 10 à 13 h au CNSMDP, salle Maurice-Emmanuel (niveau -1), 209 av. Jean-Jaurès, Paris XIXe.

Laurent Feneyrou, « Parcours de l’œuvre [de B. A. Zimmermann] »B.R.A.H.M.S. - Base de documentation sur la musique contemporaine, Paris, Ircam, 2009.

Laurent Feneyrou, « La sphère du temps chez Bernd Alois Zimmermann », Les Cahiers des 3 mondes, 2 (2008), p. 63-70.

Laurent Feneyrou, « Sub caeloL’Ecclésiaste 3, 11, selon Bernd Alois Zimmermann », Religiosité et musique au xxe siècle (Nathalie Ruget, éd.), Paris, OMF, 2010, p. 91-104.

Laurent Feneyrou, « Compte rendu du livre de Laurence Helleu Les Soldats de Zimmermann. Une approche scénique »Filigrane, 13 (2011), p. 197-200.

Laurent Feneyrou, « Tableau de Cologne, avec Karlheinz Stockhausen en pied. Entretien avec Konrad Boehmer », Dissonance, 118 (2012), p. 30-38.

Laurent Feneyrou, « Bernd Alois Zimmermann et la philosophie du temps », Regards croisés sur Bernd Alois Zimmermann (Philippe Albèra et Pierre Michel, éds.), Genève, Contrechamps, 2012, p. 191-251.

Laurent Feneyrou, « Entretien avec Sabine von Schablowski », Regards croisés sur Bernd Alois Zimmermann (Philippe Albèra et Pierre Michel, éds.), Genève, Contrechamps, 2012, p. 255-264.

Laurent Feneyrou, « Écrire la mort. Sur le Requiem pour un jeune poète de Bernd Alois Zimmermann », Psychologie clinique, 34 (2012), p. 167-181.

Laurent Feneyrou, « L’Un, le chaos et le cratère. Intervalle et temps chez Karlheinz Stockhausen et Bernd Alois Zimmermann », Produire le temps (Hugues Vinet, éd.), Paris, Hermann, 2014, p. 127-162.

Laurent Feneyrou, « Mélopée, logopée et phanopée dans le Requiem pour un jeune poète de Zimmermann », Dire/Chanter : passages (Béatrice Ramaut-Chevassus et Anne Damon-Guillot, éds.), Saint-Étienne, Publications de l’Université de Saint-Étienne, 2014, p. 291-311.

Laurent Feneyrou, « …Il est minuit sur les colonnes d’Hercule… Bernd Alois Zimmermann, lecteur et interprète d’Ezra Pound », Le Choix d’un poème. La poésie saisie par la musique, (Antoine Bonnet et Frédéric Marteau, éds.), Rennes, Presses universitaires de Rennes, 2015, p. 69-93.

Laurent Feneyrou, « Les Soldats de Bernd Alois Zimmermann et la sphéricité du temps », L’Espace « sensible » de la dramaturgie musicale (Héloïse Demoz, Giordano Ferrari et Alejandro Reyna, éds.), Paris, L’Harmattan, 2018, p. 343-359.

Laurent Feneyrou, « Apocalypse militaire. Vers la dernière scène des Soldats de Bernd Alois Zimmermann » (à paraître).

Divers

Danilo Cargnello, Les Formes fondamentales de la présence humaine chez Binswanger (Laurent Feneyrou, éd.), Paris, Vrin, 2016.

Musique et maladie de Giovanni Morelli (Laurent Feneyrou, éd.), Château-Gontier, Aedam Musicae, 2017.

Laurent Feneyrou, Le Chant de la dissolution, Paris, Philharmonie de Paris, 2018.

IRCAM's Team: Analysis of Musical Practices team

Start date : 2008

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